Comunicat comun cu Asociația Procurorilor din RM și Asociația Sindicală de Ramură a Angajaților Organelor Procuraturii
Asociația Procurorilor pentru Ordine și Dreptate, împreună cu Asociația Procurorilor din RM și Asociația Sindicală de Ramură a Angajaților Organelor Procuraturii Republicii Moldova apreciază intenția Guvernului țării de a majora substanțial remunerarea angajaților din sectorul bugetar.
În altă ordine de idei, cu regret constatăm că, acest proiect nu este în corelare cu reforma în sectorul justiției aflată în plin proces de implementare, și pe cale de consecință, va avea un impact de periclitare, în special cu referință la angajații Procuraturii.
Astfel, studiul proiectului Legii pentru modificarea unor acte normative, în special al art.10 din Legea bugetului de stat pentru anul 2023, denotă o subestimare a importanței rolului Procuraturii în realizarea actului de justiție.
Reiterăm că, potrivit prevederilor art.5 din Legea nr.3 din 25.02.2016, în condițiile legii, Procuratura ca exponent al autorității judecătorești, îndeplinește o multitudine de funcții de importanță fundamentală la înfăptuirea justiției, apărarea drepturilor, libertăților şi intereselor legitime ale persoanei, societății şi statului.
Prin urmare, este imperios necesar să existe o apreciere a statutului procurorului care, prin întreaga activitate este obligat să asigure supremația legii, să respecte drepturile și libertățile persoanelor, egalitatea în fața legii, să aibă un grad de pregătire profesională ridicat și, în același timp, să accepte riscurile inerente și condiționările acestei profesii, între care incompatibilitățile cu orice alte activități aducătoare de venituri, în afara celor didactice și științifice.
Remunerația procurorilor în acord cu realitățile sociale și economice este o necesitate ținându-se cont de principiul separării puterilor în stat, de rolul procurorilor în realizarea actului justiției, de incompatibilitățile și restricțiile stabilite în lege pentru aceștia precum și în scopul asigurării unei independențe materiale a procurorilor, exigențe impuse și de actele și angajamentele internaționale privind independența justiției asumate de Republica Moldova.
În susținerea celor invocate, subestimarea eforturilor angajaților sistemului procuraturii în coraport cu alți funcționari, care potrivit modificărilor propuse vor beneficia de majorarea remunerării, denotă o inechitate în respectarea protecției drepturilor sociale ale salariaților Procuraturii Republicii Moldova.
Analiza comparativă a salariului mediu calculat conform modificărilor propuse, relevă că remunerarea pentru șefii și adjuncții lor din cadrul oficiilor teritoriale ale Cancelariei de Stat va fi mai mare cu circa 5 400 lei față de salariul procurorului șef al procuraturii teritoriale, care exercită un volum impunător de atribuții.
O situație similară se atestă cu referință la consultanții procurorilor în coraport cu consultanții din aparatele centrale ale ministerelor, diferența constituind 6 100 lei, iar cu referință la specialiștii din cadrul Procuraturii și cei din cadrul ministerelor, discrepanța este de 4 mii lei.
Este și mai evidentă diferența dintre aceleași categorii de funcții ale șefilor de direcții, valoarea majorării salariilor pentru funcționarii ministerelor constituind suma de 10 mii lei.
În contextul celor expuse, Asociația Procurorilor din Republica Moldova, Asociația Sindicală de Ramură a Angajaților Organelor Procuraturii Republicii Moldova și Asociația Procurorilor pentru Ordine și Dreptate, atrag atenția că prevederile art.43 din Constituție privind dreptul la muncă, la condiții echitabile şi satisfăcătoare de muncă, necesită a fi respectate și în raport cu salariații sistemului Procuraturii Republicii Moldova, ori constatarea invocată de conducerea Guvernului este valabilă și pentru angajații Procuraturii, care la fel, sunt remunerați cu salarii mai mici decât salariații din alte sfere ale economiei.